سوالاتی از قرآن ۲

بر سر شوق آمدم که باز بپرسم:
۱- در سوره بقره آیه ۱۴۶ می فرماید:
الَّذِینَ آتَیْنَاهُمُ الْکِتَابَ یَعْرِفُونَهُ کَمَا یَعْرِفُونَ أَبْنَاءهُمْ وَإِنَّ فَرِیقاً مِّنْهُمْ لَیَکْتُمُونَ الْحَقَّ وَهُمْ یَعْلَمُونَ 

 (ترجمه آیت اله مکارم) کسانى که کتاب آسمانى به آنان داده‏ایم‏، او [= پیامبر] را همچون فرزندان خود مى‏شناسند؛ [ولى‏] جمعى از آنان‏، حق را آگاهانه کتمان مى‏کنند!

آیا به این معناست که در زمان پیامبر اسلام نام پیامبر اسلام در این کتابهایی که در دست مردم بوده وجود داشته؟
 
۲- جزء ۲ سوره البقرة آیه ۲۱۳
کَانَ النَّاسُ أُمَّةً وَاحِدَةً فَبَعَثَ اللّهُ النَّبِیِّینَ مُبَشِّرِینَ وَمُنذِرِینَ وَأَنزَلَ مَعَهُمُ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِیَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ فِیمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ وَمَا اخْتَلَفَ فِیهِ إِلاَّ الَّذِینَ أُوتُوهُ مِن بَعْدِ مَا جَاءتْهُمُ الْبَیِّنَاتُ بَغْیًا بَیْنَهُمْ فَهَدَى اللّهُ الَّذِینَ آمَنُواْ لِمَا اخْتَلَفُواْ فِیهِ مِنَ الْحَقِّ بِإِذْنِهِ وَاللّهُ یَهْدِی مَن یَشَاء إِلَى صِرَاطٍ مُّسْتَقِیم

 (ترجمه آیت اله مکارم) :مردم [در آغاز] یک دسته بودند؛ [و تضادى در میان آنها وجود نداشت‏. بتدریج جوامع و طبقات پدید آمد و اختلافات و تضادهایى در میان آنها پیدا شد، در این حال‏] خداوند، پیامبران را برانگیخت‏؛ تا مردم را بشارت و بیم دهند و کتاب آسمانى‏، که به سوى حق دعوت مى‏کرد، با آنها نازل نمود؛ تا در میان مردم‏، در آنچه اختلاف داشتند، داورى کند. [افراد باایمان‏، در آن اختلاف نکردند؛] تنها [گروهى از] کسانى که کتاب را دریافت داشته بودند، و نشانه‏هاى روشن به آنها رسیده بود، به خاطر انحراف از حق و ستمگرى‏، در آن اختلاف کردند. خداوند ، آنهایى را که ایمان آورده بودند، به حقیقت آنچه مورد اختلاف بود، به فرمان خودش‏، رهبرى نمود. [امّا افراد بى‏ایمان‏، همچنان در گمراهى و اختلاف‏، باقى ماندند.] و خدا، هر کس را بخواهد، به راه راست هدایت مى‏کند.

حضرت آدم که از همان ابتدا پیامبر بود، هابیل و قابیل هم که از همان ابتدا با هم اختلاف داشتند پس منظور این ایه چیست؟

/ 20 نظر / 8 بازدید
نمایش نظرات قبلی
سجاد واعظی

برای امت واحده حتی می توان به دوره ارامش پس از طوفان اشاره کرد که پس از قضیه طوفان که در همه ادیان و تمدن ها و ملل و اساطیر اقوام مختلف جهان بدان اشاره شده انساه های بدکار از بین رفتند و انسان های خوب ماندند . اما پس از سالیانی در این امت واحده اختلاف افتاد.هواها و بدعت ها و دروغ ها و فتنه ها امد و گروهی در ورطه گمراهی افتادند. تصور می کنم امت واحده بسیار عمیق تر از این چیزی است که مطرح کرده اید و حتی طرح پرسش بدین شکل قابل نقد است

سجاد واعظی

در این ایه اشاره ای نیست که این امت واحده بودن انسان ها در چه زمانی بوده که بعد از ان اختلاف پیداشده . از کجا اورده اید که منظور زمان ادم بوده تا پس از ان با توجه به این پیش فرض بگویید هابیل و قابیل که با هم مشکل داشته اند . شاید ایه در صدد بیان یک سنت تاریخی است که با امدن و برانگیخته شدن هر پیامبر به سوی قومش در میان ان جامعه اختلاف می افتد . گروهی بدو ایمان می اورند و گروهی از او روی می گردانند . تازه اگر به زمان ادم توجه دارید باید گفت در اغاز هابیل و قابیل با هم مشکلی نداشتند .پای مسائل جنسی و تصرف زن که به میان امد میان انان نزاع در گرفت . البته این داستانی که گفتم در قران نیامده اما در قصص اورده اند . برای امت واحده حتی می توان به دوره ارامش پس از طوفان اشاره کرد

سجاد واعظی

درباره بودا (بوذاسف) نظر دهيد ... به ضيافت شادخواران بياييد و هر ان چه که درباره بودا می دانيد ثبت کنيد . از انديشه همه شما بهره مند خواهم گشت

سجاد واعظی

وب لاگ اهل قران ويژه اموزش های قرانی شما را به قدم نهادن در کوچه باغ های مصحف شريف فرا می خواند

امين

سلام. در جواب دوستم آقای سجاد واعظی بايد بگم که انسانها بر روی زمين تدبير می کنند و خداوند تقدير. انسانها خود جدايی را انتخاب کردند و خداوند آن را تقدير کرد. خداوند می فرمايد من در قيامت شما را همچون نفسی واحد محشر می کنم. ولی در اصل ما هنوز هم یک نفسیم ولی باورهایمان جدایی طلبانه است. همه ادیان اسلام هستند ولی نه اسلام به معنایی که عوام تصور می کنند . اسلام شرط ورود به صراط مستقيم است. اسلام شرط بندگی است. همه ژيامبران مسلمان بودن همان طور که درباره ابراهيم اين مسئله در قرآن به رونی اورده شده. ولی ما يهودی بودايی مسيحی و مسلمان می گوييم و هر يک می کوشيم بگوييم ديگری بر حق نيست. حقيقت می گويد شما يکی هستيد ولی باورهای خودخواهانه و متعصبانه ما می گويد ما جداييم. ما همه از يک روحيم و همه به سوی يک خدا بازگشت خواهيم کرد.

يه بنده ی خدا

بهشت دل معطر شده . .

سجاد واعظی

با سلام خدمت اقای امين ندانستم مطلب شما نقد کدام مطالب بنده بود؟ اگر ممکن است بگوييد ؟ مطلب امت واحده يا بشارات عهدين درباره امدن احمد؟. بدرود

سجاد واعظی

بنده هم به وحدت متعالی اديان باور دارم ان هذه امتکم امه واحده . لا نفرق بين احد من رسله ... اما در سطح شريعت اختلاف است و اين اختلاف را هم خدا خواسته لکل جعلنا منکم شرعه و منهاجا ... تعدد شرايع و اديان يک واقعيت است گر چه می توان با رسيدن به حقيقت دين به وحدت متعالی اديان باورمند شد .

زهرا

سلام استاد . ممنون از باب قشنگی که در اين ايام باز کرديد. از نوشته های دوستان واقعا استفاده کردم. در پناه حق باشيد

آگاهی برتر

سلام؛مطالب خوبی مطرح شد. نمیتونم پاسخ کامل و قطعی به سوالات بدم.باید گوش کرد.صداهارا شنید.تفکیک کرد.ندای حق را دریافت و به سمت آن حرکت کرد.اختلاف همیشه بوده،هست و خواهد بود(همانطور که دوستان اشاره کردند،یک سنت تاریخی است).مختص زمان خاصی نیست.پس چاره ای نیست جز اینکه از کتاب الهی پیروی کرد و ایمان آورد؛تا اختلاف پیش نیاد.